У
світлий тиждень після Воскресіння Господнього християни східного обряду своєю великодньою
радістю діляться не лише з ближніми, а й з тими, хто вже відійшов у
вічність. А їх у кожного з нас чимало.
Принаймні у мене. І енний раз згадуємо їх та молимося за них. Адже для людини,
яка має християнський світогляд, цілком зрозуміло, що життя людини не
закінчується тут, на Землі. І великоднє вітання «Христос воскрес! Воістину
воскрес!» якраз вказує на те, що Христове воскресіння дало великий шанс людині.
Наша
молитва за померлих – це не лише, образно кажучи, маяк, який нагадує нам про
вічність, а й прагнення допомогти тим, з ким ми попрощалися у земному житті.
Якщо вникати у глибину слів таких молитов, надмірно ріже слух (принаймні мені),
коли чую вислови на кшталт померлі, смерть тощо. Для християнина смерть може
бути найперше духовна, а відхід у вічність – це зустріч Творця та Його образу і
подоби, тобто людини. Звичайно, як би благородно про це не писати і не
говорити, втрата близьких – це біль і сум. Однак і в таких почуттях та емоціях
християнин має надію, віру в те, що саме своїми молитвами, доброю пам’яттю про
померлих допомагає їм. Звернімося до надбань
духовної спадщини наших предків, зокрема до мови як духу народу. У
старослов’янській і давньоруській мові були вдало підібрані лексеми: молитва за
усопших, тобто заснулих, уснулих. У цьому велике духовне (не стільки
філологічне) значення: смерть сприймалася як сон людини до наступного пришестя
Христа. Маститі філологи, можливо, десь зможуть обґрунтувати появу низки таких
слів наявністю евфемізмів у мові, тобто заміною різких висловів м’якшими,
нейтрально забарвленими. Однак мені видається, що річ в іншому. У мовній
політиці. Намагання позбутися того, що хоч чимось може нагадувати нам про мову
нашого північного сусіда. Це помилково. Відмовляючись від лексем з великим
духовним значенням своїх предків, ми втрачаємо духовно генетичну тяглість
поколінь. А відтак і багате минуле.
Можливо,
знайдуться такі, які скептично оцінять порушену проблему. Та не варто
ігнорувати святим. Якщо і молимося за померлих, то нехай це буде молитва за
упокій близької людини, якщо вже є таке прагнення викреслити архаїзм «усопші».
А у добрих споминах про них говорити як про тих, хто відійшов у вічність або
упокоївся у Богові. До речі, і не лише у
час Христового Воскресіння.
Немає коментарів:
Дописати коментар